Iedere ondernemer zou de volgende vragen moeten kunnen beantwoorden. Dit is zeer bruikbaar als je je online wilt presenteren.
1. Wat is de naam van je onderneming?
Heeft deze naam een speciale betekenis? Zo ja, welke?
2. Beschrijf je onderneming in 1 zin.
Als je dit lastig vind kun je ook beginnen met 3 zinnen of meer, maar verwerk in ieder geval de naam van je onderneming en het domein of de markt waarin het zich begeeft.
3. Wat is het motto of de slogan van je onderneming?
4. Wie zijn je klanten of afnemers?
Benoem je doelgroep(en) (primair, secundair, tertiair)
5. Welke producten en/of diensten lever je? (of kun je leveren?)
In welke productcategorie vallen deze producten / diensten? Zijn er meerdere categorieën mogelijk? Zo ja, welke?
6. Voor welk probleem of welke behoefte lever je producten / diensten?
Onder welke categorie sta je in de gouden gids / telefoonboek?
Hoe en binnen welke sector / branche sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK)? Classificeer behalve categorie en soort behoeften ook gevoel en beleving bij gebruik van jouw product of dienst.
7. Als je jouw bedrijf of onderneming in de markt vergelijkt met anderen, waar sta je dan? (positionering)
Voorbeelden: o.a. Bulk vs. Maatwerk (ook: kwantiteit – kwaliteit), Budget (goedkoop) vs. Retail (duur), Hightech vs. Lowtech, Levenscyclus, Duurzaamheid, Ethiek, Innovatie, maar ook Naamsbekendheid / Merkbekendheid ten opzichte van conculega’s (concurrenten / collega’s).
8. Samenvattend: Motiveer waarom (en wanneer) iemand jouw producten en/of diensten zou moeten gebruiken of aanbevelen?
NB. Voor een nadere uitwerking van een onderneming t.b.v. een businessplan, analyse of Business Process Redesign (BPR) raad ik aan gebruik te maken van het canvas-model van Business Model Generation